Fototips - hockey



Tack så jättemycket! Tips på hur jag gör.. Hmm, det första som krävs är en systemkamera eller en kompaktkamera med manuella inställningar. Sedan ska du kunna med kamerainställningarna också och →HÄR← hittar du ett jättebra inlägg om det!

Har testat fota hockey med många olika kameror och många olika objektiv. Precis som med allt annat du ska fota, ju bättre objektiv - förhoppningsvis ju bättre bilder!

Med de flesta kameror följer det med objektiv, i alla fall till instegskamerorna. På dem objektiven skiftar bländaren oftast, på kitobjektiven är de 3,5-5,6 vilket innebär att de inte är så ljusstarka.

När du fotar hockey ska du satsa på att ha så låg ISO som möjligt, så snabb slutartid som möjligt och en bländare därimellan. Där kommer problemet med de vanliga objektiven, det blir så himla mörka bilder! Fast, det går ju lätta upp ljuset i något redigeringprogram..

Sen, om det inte funkar med dessa inställningar, försök då på något liknande. Det är bara att exprimentera sig fram, tillslut lyckas du!

Här är inställningarna för hockey på de vanligaste kamerorna med medföljande objektiv:

Bländare: 18mm = f3,5 och 55mm = f5,6. Ju mer inzoomat det är, ju mörkare bild och längre skärpeljus.

Slutartid: Helst mellan 1/200 och 1/250, men det beror på hur ljusa bilderna ska vara. Kan behöva gå ner i 1/160 också, bilderna blir ljusare då men det finns risk för lite oskärpa.

ISO: Antingen 800 eller 1600, beror på vilken ishall eller arena du befinner dig i. Skellefteå Kraft Arena, där brukar det fungera med 800, i Konsumhallen brukar det nästan gå sänka till 400 eller dra upp slutartiden till närmare 320 för att frysa bilden någorlunda.

Kommentar: Jag kör på någorlunda inställningarna ovan men har lite snabbare slutartid samt större bländare. De möjligheterna får jag genom objektiven jag har!


Sen till sist: ÖVNING GER FÄRDIGHET! Ingen är proffs från början, det krävs träning, precis som med allt annat. Nedan ser ni skillnaden, hur mycket jag har utvecklats under mitt år som aktiv inom hockeyfotografering.. 

Kanske inte det bästa exemplet men ni ser ju vilka som är tagen nu och vilka som är tagna ganska exakt ett år tidigare?



Postat av: linnea

sv på inlägget http://linneaav.blogg.se/2011/april/bara-for-att-lina-villa.html :

jo, det är jag som fotat den med min lilla före detta kompaktkamera.. (: kul att du gillar den! :D



förövrigt så fotar du sjukt snyggt, önskar jag också kunde fota hockeybilder som dig :)

2011-04-29 @ 16:07:23
URL: http://linneaav.blogg.se/
Postat av: FannyLundmark

Tack! Detsamma^^

2011-04-29 @ 17:20:32
URL: http://fannylundmarks.blogg.se/
Postat av: swe

Läääär mig!!!! :O

2011-04-29 @ 17:36:17
URL: http://davidrundblad.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0